بچه های مدرسه ی منشیان درباره وبلاگ به وبلاگ من خوش آمدید آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ نويسندگان شنبه 23 دی 1391برچسب:, :: 10:15 :: نويسنده : امیرحسین یوسفی
اموزش بازی 21 ====================================================================================
================================================================================= حکم ================================================================================== بازی به صورت چهار نفره بازی میشود و خوشبختانه قوانین آن همه جا یکسان است، به غیر از یک سری تبصرههای استثنائی که خیلی کم پیش می آید.این بازی به انگلیسی whist نامیده میشود. شرح مختصر : به هر بازیکن ۱۳ برگ داده میشود که یک خال، به انتخاب شخص حاکم، به عنوان خال حکم(رنگ به دری افغانستان) انتخاب میشود و بر همه خالهای دیگر برتری دارد . بازیکنان در دو تیم رقیب با هم بازی می کنند و هر تیم که زودتر ۷ برگ را برد برنده آن بازی است . هر کس که ۷ بازی را برد یک روند را برده و هر کس ۲ یا ۳ روند را برد برنده نهایی بازی است. شرح کامل : ۱- انتخاب حاکم : قبل از شروع بازی انتخاب یار و انتخاب حاکم صورت می گیرد. یارها می توانند توافقی با هم باشند ولی حاکم حتمأ باید با قرعه کشی انتخاب شود . به این ترتیب که هر بازیکن یک برگ می کشد . هر کس عدد بزرگتری را برداشت حاکم است و برگ بزرگ بعدی هم یار حاکم است ( اگر یارها هم با قرعه کشی انتخاب شوند) . اگر هم دو نفر برگ هم رده همدیگر را کشیدند می توانند دوباره برگ بکشند . ترتیب عددها ترتیب معمولی است یعنی : A,K,Q ,J ,۱۰٬۹,۸ .... ۲ ۲- دست دادن : نفر سمت چپ حاکم مؤظف است دست بدهد . به این ترتیب که ابتدا برگها را بر می زند و به پشت در اختیار یار حاکم می گذارد تا او هم یک بر اختیاری بزند ( به این کار کپ کردن می گویند) . سپس به ترتیب ابتدا به حاکم، سپس دست راست او، نفر بعدی و سرانجام خودش ۵ برگ می دهد . حاکم با توجه به دست خودش یک خال را به عنوان خال حکم انتخاب میکند و با صدای بلند اعلام میکند . سپس در دو مرحله دیگر فرد دست دهنده ۴ برگ به هر کس می دهد . تا ۱۳ برگ دست هر بازیکن باشد . در این جا مرحله دست دادن تمام می شود. ۳- بازی کردن : حاکم بازی را شروع میکند . هر خالی که نفر اول بازی کرد، بقیه هم باید همان خال را بازی کنند مگر این که از آن خال نداشته باشند که در این صورت می تواند هر برگی که دوست دارد بازی کند. سپس بازیکن سمت راستی باید بازی کند و به همین ترتیب بازی از طریق بازیکن سمت راست می چرخد .هر کسی که خال بزرگ تر را بازی کرده بود تیم او بردهاست و آن دست را در جلوی خود به پشت می گذارد . سپس کسی که برگ برنده را انداخته باید دست بعدی را شروع کند . هر گاه کسی خال بازی شده را نداشت می تواند به اختیار خود هر برگی را بازی کند . اگر از خال حکم بازی کند، هر برگ از آن خال، هر برگ از خالهای دیگر را می برد . مثلأ اگر تک پیک بازی شده باشد اما حکم دل باشد و بازیکنی هیچ برگ پیک نداشته باشد می تواند با ۲ لو دل آن دست را ببرد . چون دل خال حکم است. ۴- پایان دست و بازی: به محض این که جمع برگهای برده یک تیم به ۷ دست رسید، بدیهی است که آن تیم این دور بازی را برده . پس یک دست به نفع این تیم میشود . چنانچه حاکم دست قبل از این تیم بوده، همان فرد حاکم می ماند، اما اگر حاکم از تیم دیگر بوده، حاکمی به نفر سمت راست او - که طبیعتأ از تیم برده فعلی است - تعلق می گیرد و به همین ترتیب با هر دست باخت تیم حاکم، عنوان حاکمی به تیم برنده تعلق می گیرد . هر تیمی که ۷ دست برد، یک روند بازی را برده . و بسته به توافق اول بازی که چند روند بازی شود ، ۱ یا ۲ یا ۳ دست، هر تیم که زودتر به تعداد روند تعیین شده رسید برنده نهایی بازی خواهد بود . تبصرهها و قوانین : کوت : چنانچه تیم حاکم مؤفق شود دست را با نتیجه ۷ بر صفر ببرد، به جای یک دست دو دست برای آنها ثبت میشود . پر کوت : اگر حالت بالا برای تیم غیر حاکم آن دست پیش بیاید یعنی ۷ بر صفر تیم حاکم را ببرد به جای یک دست ۳ دست برده برایش ثبت می شود. کوت دست ۶:چنانچه تیمی تیم مقابل را در دست ۶ کوت کند بازی به این صورت ادامه خواهد یافت : تیم بازنده ۶ و تیم مقابل ۱ (تیم بازنده حاکم خواهد بود، البته این قانون توافقی است) بام : اگر تیمی پس از این که ۷ دست را برد، اصرار به ادامه بازی داشت و مؤفق شد که تمام ۱۳ برگ را ببرد در اصطلاح به آن بام می گویند . در این صورت کل بازی تمام است و تیم بام کننده برنده نهایی بازی خواهد بود . این پیروزی سهمگینترین نوع برد است . 10 لو کم : چنانچه در یک دور از بازی اولین دستی که از فرد دست دهنده به حاکم داده میشود تا خال حکم را مشخص کند هیچ یک از خالهای بزرگ تر از 10 لو (A, K, Q ,J) را نداشته باشد، حاکم می تواند به صلاح دید خود دستش را نشان داده و درخواست بر زدن دوباره بکند، که در این صورت فرد دست دهنده تمامی دستها را جمع کرده و بعد از بر زدن دوباره دست دیگری به حاکم می دهد و پس از تعیین خال حکم شروع به تقسیم دستهای دیگر میکند (که البته این قانون و تعداد دفعات استفاده از ان توافقی است) ================================================================================== بازی شلم ================================================================================ این بازی از کلمه “ slam“ انگلیسی و “ chelem“ فرانسه گرفته شدهاست و معنی آن جمع آوری تمام برگهای بازی است. هدف این بازی رسیدن به امتیاز توافق شده (معمولأ ۱۲۰۰) زودتر از رقیب است. به نظر می آید این بازی بعد از حکم ‚ محبوبترین بازی در ایران باشد و افراد زیادی این بازی را بلدند. شرح مختصر بازی :در این بازی هر بازیکن ۱۲ برگ دریافت میکند.بعد شروع به خواندن امتیازی که میتوانند بگیرند میکنند. مثلآ ۱۲۵ امتیاز از کل ۱۶۵ امتیاز ممکن. کسی که امتیاز بالاتری را بخواند به عنوان حاکم تعیین میشود. سپس او با همکاری یارش باید تلاش کند تا امتیاز تعهد شده را کسب کند.در اینصورت او به همان تعداد امتیاز که کسب کرده امتیاز دریافت میکند.بازی ادامه خواهد داشت تا وقتی که یک تیم زودتر به امتیاز نهایی برسد. در این بازی بردن هر دست ۵ امتیاز دارد. هر ۵ لو، ۵ امتیاز ‚ هر ۱۰ لو، ۱۰ امتیاز و هر تک (آس( هم ۱۰ امتیاز دارد . به این ترتیب در مجموع کل امتیاز یک بازی ۱۶۵ امتیاز است۱۳×۵ + ۴×۵ + ۴×۱۰ + ۴×۱۰=۱۶۵ : شرح کامل بازی: الف( دست دادن: یک نفر از بین چهار نفر با قرعه به عنوان اولین پاسور )دست دهنده( انتخاب میشود. در دستهای بعد به ترتیب از سمت راست دیگران دست میدهند. به نحوی که بعد از چهار دور بازی همه یک بار دست داده باشند و به همین ترتیب دست دادن میچرخد. نفری که دست میدهد ابتدا ۱۲ برگ به نفر سمت راست، ۱۲ برگ به نفر روبه رو، ۱۲ برگ به نفر سمت چپ، ۴ برگ به پشت روی زمین و ۱۲ برگ آخر را برای خود دست میدهد. )توجه کنید که همیشه باید دست شامل آخرین برگ در دست خود پاسور باشد( در این جا مرحله دست دادن تمام میشود . ب( تعهد کردن )اعلان -خواندن(: نفر سمت راست پس از مرتب کردن دستش امتیازی را فکر میکند می تواند بگیرد را اعلام میکند. این امتیازنمیتواند زیر ۱۰۰ باشد. پس از آن نوبت نفر سمت راست او است. او یا باید امتیازی بالاتر از امتیاز خوانده شده را بخواند یا اعلام “پاس“ کند. کسی که پاس دهد دیگر نمیتواند در امتیازخوانی تا پایان این دور بازی شرکت کند. سپس نوبت نفر سمت راست او می رسد . او هم به همین ترتیب‚ یا باید بالاتر از آخرین امتیاز خوانده شده بخواند یا پاس دهد. این مرحله آنقدر ادامه می یابد تا ۳ نفر پاس کرده و کسی که آخرین امتیاز را خوانده به عنوان حاکم بازی را آغاز میکند. ج( آغاز بازی: بعد از مشخص شدن حاکم‚ او ۴ برگ روی زمین را بر میدارد و به جای آن ۴ برگ به دلخواه خود زمین میگذارد. این کار برای بهبود دست حاکم و کمک به او برای کسب امتیاز تعهد شده صورت میگیرد. پس از این که او ۴ برگ را زمین گذاشت )که این برگها جزء برگهای برده حساب میشوند( حاکم با پائین انداختن برگ حکم، بازی را شروع میکند. (دقت کنید که حتمآ برگ اول باید برگی از خال حکم باشد و این کار در واقع اعلام حکم است.)سپس به همان ترتیب حکم، بازیکنان از سمت راست شروع به بازی میکنند. بازی دقیقآ مانند حکم پیش میرود تا برگها تمام شوند . د( شمارش امتیاز: بعد از پایان بازی نوبت به شمارش امتیازها می رسد. برای این کار برگهای برنده شده را میشماریم‚ در ازای هر ۴ برگ )یک دست از بازی) ۵ امتیاز ‚ در ازای هر برگ ۵لو، ۵ امتیاز‚ در ازای هربرگ ۱۰ لو، ۱۰ امتیاز و در ازای هر برگ تک )آس( هم ۱۰ امتیاز منظور می شود. بعد از شمردن امتیاز یک تیم ‚ با کم کردن آن از ۱۶۵، امتیاز تیم دیگر مشخص میشود. اگر تیم حاکم امتیازی را که تعهد کرده ‚ یا بیشتر از آن امتیازرا گرفته باشد ‚ همان عدد امتیاز او خواهد بود. اما اگر کمتر از آن امتیاز تعهد شده باشد‚ منفی آن )امتیاز تعهد شده( را دریافت خواهد کرد. تیم رقیب هم هر اندازه که امتیاز بگیرد برایش منظور خواهد شد. قانون شلم :اگر تیم حاکم موفق به جمع کردن کلیه برگها شود ‚ میگویند “شلم“ کردهاست .در چنین حالتی به جای ۱۶۵ امتیاز، کل دوره راه خواهد برد)مشخص است که تیم حاکم هرگز شلم نمیشود‚ زیرا در اول بازی فرد حاکم چهار برگ را به عنوان برده از دست خود خارج میکند( قانون یاسا : اگر امتیاز تیم حاکم از تیم رقیب کمتر شود) یعنی کمتر از ۸۵ امتیاز( در اینجا تیم حاکم یاسا میشود و به جای اینکه به تعداد امتیاز تعهد شده منفی بگیرد‚ کل ۱۶۵ امتیاز را منفی میگیرد. ه( پایان بازی: معمولآ بازی شلم تا امتیاز ۱۲۰۰ بازی میشود اما با توافق بازیکنان ‚ در آغاز بازی میتوان آن را تغییر داد. امتیازهای ۶۶۰ و ۳۳۰ امتیازات معمولی هستند که میتوانند جایگزین عدد ۱۲۰۰ شوند . جدول بازی : برای نگهداری و ثبت امتیازها یک جدول سه ستونی مانند شکل زیر کشیده میشود. هر یک از ستونهای چپ و راست متعلق به یک تیم است و در ستون وسط امتیاز تعهد شده در هر بازی را مینویسم. همچنین بعد از اینکه هر چهار بازیکن دست دادند و دوباره نوبت دست دادن به نفر اول رسید‚ یک خط افقی در ستون وسط میکشیم تا مشخص شود که دست دادن دست بعد با چه کسی است مثالی از بازی : الف‚ ب‚ ج و د نام چهار بازیکن ما میباشد که به ترتیب در سمت راست یکدیگر نشستهاند. پس الف و ج در یک تیم و ب و د نیز در یک تیم هستند: دور اول :جدول امتیازات را میکشیم. دست دادن هم از بازیکن الف شروع میشود. ابتدا ب که در سمت راست الف نشسته باید شروع به خواندن بکند. او میخواند ۱۱۰، ج میخواند ۱۱۵، د پاس میدهد. الف میخواند ۱۲۵، ب میخواند ۱۳۰، ج پاس میدهد.(اینک فقط الف و ب مانده اند(. الف میخواند ۱۳۵ و ب پاس میدهد. بازی انجام میشود و تیم ب و د ۳۵ امتیاز دریافت میکند و در نتیجه امتیاز تیم الف و ج ۱۳۰ میشود:(۱۶۵-۳۵=۱۳۰) در این حالت امتیاز تیم ب و د همان ۳۵ امتیاز ثبت میشود، اما تیم الف و ج به دلیل اینکه نتوانستهاند تعهدشان را انجام دهند ۱۳۵ امتیاز منفی میخورند. پس جدول دور ۱ نوشته میشود: دور دوم : حالا نوبت ب است که دست بدهد. پس از دست دادن ج باید اعلان کند. او مستقیمآ پاس میدهد. د میخواند ۱۲۵، الف پاس میدهد. ب هم پاس میدهد. پس د با ۱۲۵ امتیاز تعهد شده حاکم میشود. تیم ب و د موفق میشود ۱۵۰ امتیاز بگیرد. پس تعهد خود را انجام دادهاست. پس تیم ب و د ۱۵۰ امتیاز و تیم الف و ج ۱۵ امتیاز گرفتهاست. در جدول دور دوم مینویسیم: امتیاز ب و د : ۱۵۰ + ۳۵=۱۸۵ ) جمع امتیازات را می نویسیم(. و امتیاز تیم الف و ج : -۱۳۵+۱۵= -۱۲۰ دور سوم: ج دست میدهد. د میخواند ۱۰۰‚ الف میخواند ۱۲۰‚ ‚ب میخواند ۱۲۵‚ ج پاس میدهد. د میخواند ۱۳۰‚الف میخواند ۱۳۵‚ب میخواند ۱۴۰‚ د پاس میدهد. الف میخواند ۱۵۰ و ب هم پاس میدهد. پس الف با ۱۵۰ امتیاز حاکم میشود.بازی انجام میشود و تیم الف و ج موفق به جمع کردن همه برگها و در نتیجه شلم کردن میشود. پس ۳۳۰ امتیاز میگیرد و تیم ب و د هیچ امتیازی نمیگیرد.دور سوم در جدول ثبت میشود: الف و ج: -۱۳۵+ ۳۳۰=۱۹۵ و تیم ب و د هم همان امتیاز قبلی: ۱۸۵+ ۰=۱۸۵ دور چهارم: د دست میدهد. الف میخواند ۱۳۰ ‚ ب و ج پاس میدهند. د میخواند ۱۳۵ و الف هم پاس میدهد. بازی انجام میشود و تیم ب و د ۱۳۵ امتیاز میگیرند( و الف و ج ۳۰ امتیاز). پس امتیازات در جدول ثبت میشود: الف و ج : ۱۹۵+۳۰=۲۲۵ و تیم ب و د : ۱۸۵+ ۱۳۵=۳۲۰در زیر امتیاز تعهد شده ستون وسط یک خط میکشیم ‚ به این معنی که یک دور کامل همه دست دادهاند و دست دادن دوباره به نفر الف رسیده. این کار را در هر چهار دست یکبار تکرار میکنیم تا پاسور اشتباه نشود. بازی به همین ترتیب ادامه مییابد تا یک تیم زودتر به امتیاز ۱۲۰۰ یا بالاتر برسد. الف و ج -۱۳۵ -۱۲۰ ۱۹۵ ۲۲۵ امتیاز ۱۳۵ ۱۲۵ ۱۵۰ ۱۳۵ ب و د ۲۵ ۱۸۵ ۱۸۵ ۳۲۰
================================================================================== قهوه ================================================================================= این بازی شباهت زیادی به بازی اسپیدز آمریکایی دارد، اما تفاوت آن استفاده از ژوکر است . این بازی از خانواده حکم است
شرح مختصر بازی : در این بازی ژوکر رنگی بالاترین برگ و ژوکر سیاه برگ سر بعد از آن به شمار می رود . در این بازی حکم همیشه پیک است . هر فرد در ابتدای بازی تعداد دستی را که می تواند بگیرد اعلام میکند (حد اقل ۲ دست ) . سپس بازی می کنیم . در پایان هر تیمی که کمتر از مجموع تعهد افرادش دست گرفته بود با ضریب ده منفی می خورد. کسب کردن دست تعهد شده ۱۰ امتیاز برای هر دست، و برای دستهای اضافی گرفته شده ۱ امتیاز برای هر دست حساب میشود . بازی تا ۵۰۱ یا ۱۰۰۱ ادامه دارد
شرح کامل بازی :
آغاز بازی :دو ژوکر سیاه و رنگی را وارد دست می کنیم و ۲ لو خشت و دل را بیرون می کشیم تا ۵۲ برگ کامل شود. الف ) دست دادن : بر حسب قرعه یک نفر دست می دهد . دست دادن مانند حکم است اما نیاز به تعیین حاکم نیست چون حکم همیشه پیک است . نکته مهم در دست دادن این بازی این است که نفر پاسور عوض نمی شود تا وقتی که تیم او از نظر امتیاز از تیم رقیب پیش بیفتد .در این هنگام دست دادن به نفر سمت راست منتقل میشود . و دوباره این شخص وظیفه دست دادن را تا زمانیکه امتیاز تیمش از رقیب بیشتر ود را انجام خواهد داد ب ) تعهد کردن و نحوه شمارش امتیاز : پس از دست دادن، هر فردی اعلام میکند که چند دست خواهد برد. این تعداد از ۲ دست کمتر نمی تواند باشد. ابتدا نفر سمت راست پاسور و سپس افراد دیگر از سمت راست اعلام می کنند. پس از پایان این مرحله، جمع تعهد هر تیم نوشته میشود، مثلأ تیم اول جمعآ ۶ دست و تیم دوم جمعأ ۵ دست خواندهاست .در پایان بازی، چنانچه تیمی نتوانسته باشد به اندازه دستهای تعهد شده دست ببرد، تعهد خود × ۱۰ را منفی خواهد خورد . مثلأ تیم اول مورد بحث ما اگر نتواند ۶ دست را بگیرد ، ۶۰ امتیاز منفی خواهد خورد . اگر تیمی بتواند همان امتیاز تعهد شده، یا بیشتر از آن را بگیرد، به تعداد دستهای تعهد شده، هر دست ۱۰ امتیاز و برای دستهای اضافی که گرفته، هر دست ۱ امتیاز می گیرد. مثلأ اگر همان تیم مورد مثال ما به جای ۶ دست ، ۸ دست ببرد ، ۶۲ امتیاز می گیرد : ۶۰ امتیاز برای ۶ دست تعهد شده و ۲ امتیاز برای دو دست اضافی
د) شمارش امتیاز و پایان بازی : بازی تا رسیدن یکی از دو تیم به امتیاز از پیش تعین شده، که معمولأ ۵۰۱ یا ۱۰۰۱ است . ادامه می یابد ================================================================================== چهار برگ ================================================================================== چهاربرگ یا پاسور یا یازده شناخته شده ترین و آسان ترین بازی با ورق است که می توان به سادگی آن را فرا گرفت. این بازی را می توان به روش های گوناگون ۲ نفره، ۳ نفره و ۴ نفره و ... انجام داد که البته گونه ۲ نفره آن بیشتر مورد توجه است. دست دادن : ابتدا یک نفر ورقها را بر زده و چهار برگ به حریف، چهار برگ به خودش و چهار برگ روی زمین پخش می کند. بازی کردن : نحوه بازی به این گونه است که هر گاه مجموع عدد روی چند کارت ۱۱ شد فرد می تواند آن برگ ها را جمع کند. قوانین
امتیاز بندی
================================================================================= هفت خبیث ================================================================================= یک بازی ساده است که محدودیتی در شمار بازیکنان ندارد. با این حال بازی کردن با تعداد کمتر از سه و بیشتر از هفت جذابیت آن را کاهش میدهد. در این بازی نیز هدف دور انداختن ورقهای اختصاص یافته به فرد است. آخرین نفری که ورق در دست داشته باشد بازندهی بازی به شمار میرود. این بازی با مقررات گوناگونی انجام میشود. اما قوانین اصلی آن به این صورت است: بعد از اینکه به هرکس 7 ورق داده شد یک ورق از ورق های باقیمانده (بازار)که در دسترس جمع است را رو میکنیم تا حکم بازی معلوم شود... مثلا 7 دل روشده...اولین نفری که بازی را شروع میکند بخاطر کثیف بودن(خبیث بودن)عدد هفت 2 کارت از بازار میکشد ضمن اینکه کارتی را نمیتواند پایین بیاید...اما اگر نفر اول خودش هفت در بین 5 ورق اول داشت میتواند بیاید پایین تا نفر دوم 4 کارت از بازار بکشد و نفر دوم هم به همین ترتیب خب حالا بازی روی دل هست...هرکس که دل در بین ورقایش است میاید پایین در غیر اینصورت بازار... گیریم یکی 3 دل پایین آمد نفر بعد یا باید دل بیاید یا عدد3...به همین ترتیب بازی عوض میشود با انداختن آس (تک) بازی از روی نفر بعدی پرش میکند(فقط یک دور حذف میشود) با انداخت 8 یک کارت دیگر به عنوان جایزه میاییم پایید...اگر بازی روی دل بود و 8 دل پایین آمدید اما دیگر دل ندارید یا یک هشت دیگر بیایید پایین یا بروید بازار! با انداخت 10 جهت چرخش عوض میشود...مثلا اول ساعت گرد است با انداختن 10 پاد ساعتگرد میشود با انداختن 7 نفر بعدی 2 کارت میکشد از بازار در این بازی سرباز قویترین برگ است و روی همه ی کارتا می اید و میتواند بازی را به دلخواه کسی که سرباز را میاید پایین عوض کند مثلا از پیک به خشت تبدیل کند کسی که برگ هایش تمام شود برنده است(یک امتیاز) و کسی که برگ آخرش سرباز باشد و بیاید پایین دوبل میشود!(2 امتیاز) کسی که به 7 امتیاز برسد برنده است یادتان باشد که اگر فقط یک برگ دیگر داشتید باید تا کسی یادتان نیاورده است بگویید "تک برگ" وگرنه یک برگ از بازار نصیبتان میشود. نفر اولی که برگ هایش تمام شد، شاه نامیده میشود. از این به بعد تا هر وقت که به دو نفر آخر برسیم، برندگان همه وزیر نام می گیرند و نفر یکی مانده به آخر جلاد و نفر بازنده، دزد نام می گیرد! در آخر بازی، شاه یک حکم مجازات نسبتا سبک می دهد،(گاهی اوقات وزیر شدت درد آن را تعیین می کند)، جلاد مجازات را روی بازنده یا همان دزد پیاده می کند. "بلوف"
================================================================================ شیطونک ================================================================================== این بازی بسیار ساده است و یادگیری آن بسیار آسان است و محدودیتی از نظر تعداد نفرات ندارد. با این حال بازی کردن با شمار کمتر از سه و نیز شمار بسیار زیاد از گیرایی آن میکاهد. به مجموعه ورقها یک ژوکر افزوده میشود و بازکنان تلاش میکنند با تبادل نوبتی و شانسی کارتها، هر چه زودتر کارتهای خود را به صورت دو به دو و از یک شماره از دست خود خارج کنند. در پایان کسی که دارنده ژوکر است بازنده بازی است و اصطلاحا شیطان یا دزد نامیده میشود. نخستین کسی که بازی را به پایان برده است، شاه (یا حاکم) و نفر یکی مانده به نفر پایانی، جلاد نام میگیرد و شاه میتواند یک حکم کیفر را برای بازنده دستور دهد نظرات شما عزیزان: پيوندها
تبادل
لینک هوشمند
|
|||
|