بازی های پاسور
بچه های مدرسه ی منشیان
شنبه 23 دی 1391برچسب:, :: 10:15 :: نويسنده : امیرحسین یوسفی
 
2 بهمن 1390 22:06 | نویسنده : empratour
 

اموزش بازی 21

====================================================================================


خب برای این بازی شما باید هر چی 2 و 3 و 4 و 5 هست بندازید بیرون با بقیه بازی کنید.
بعد شاه میشه عدد 4 , بی بی میشه 3 و سرباز میشه 2 . 5 هم که به کل نداریم . تک هم میشه 11 و استثنائا دوتا تک با هم اگه کسی بیاره میشه 21 اما فقط باید دوتا برگ داشته باشه که جفتش بشه تک باشه . هرکیم که کارتهای دستش

 




از 21 بیشتر بشه سوخته 21 هم آخرشه .
این که بازی چند نفره اجرا میشه ولا من 2 نفره بازی کردم تا 10 نفره هم دیدم .
نحوه ی بازی اینجوری که یک نفر میشه بانکدار و این بانکداری به نوبته و میچرخه .
کسی که میشه بانک دار طی قراری که گذاشته میشه یک پولی رو به عنوان بانک میزاره وسط فرض میکنیم 1000 تومان .



بعد شروع میکنه به کارت پخش کردن به این نحو که به نفر دست راستی یک کارت میده و همینطور به بقیه . میتونه هم اول به دست راستیش بده با اون بازی کنه بعد به نفر بعدی .



حالا نفر دست راستی باید شروع کنه شرط بستن روی کارتی که داره آها یادم نبود بانک دار یک کارتم اول به خودش م یده . خوب حالا نحوه ی خواندن هم قراردادی به این ترتیب که مثلا طی میشود که کمترین خواندن مثلا از
50 تومان شروع بشه نهایتشم کل بانکه و یک قرار داد دیگه هم که گذاشته میشه اینه که بانک چند برابر که شد بانک دار میتونه کل پول رو برداره و بانک رو که خالی هم هست تحویل بده به نفر بعدی .


خب بییام فرض کنیم که من بانک دار هستم و به نفر دست راستیم یک کارت دادم قبلش به خودمم یکی دادم . نفر دست راستیم فرض میکنیم که بهش عدد 10 رو دادم . حالا باید شرط بندی بکنه به این صورت که بگه مثلا 200 تومان بعد باید بگه که بازم کارت می خواد یا نه اگه گفت آره یکی دیگه میدم بهش که فرض میکنیم که این یکی 7 باشه که جمعش میشه 17 .


حالا دو راه داره این شخص اونم اینه که یا بگه بازم کارت میخوام که ریسک کنه چون کارت بعدی اگه یک جوری باشه که از 21 بالاتر باشه جمعش طرف به اصطلاح سوخته و باید 200 تومانی که شرط بسته رو بذاره توی بانک . حالا ما فرض میکنیم که کارت بیشتری نخواست اینجا بانکدار کارتهای خودشو برمیداره که فرض میکنیم کارت اولی اومده 9 یکی دیگه هم بر میداره که اونم 8 هست جمع اینم میشه 17 و کارت بیشتری بر نمیداره حالا کارتاشونو مقایسه میکنند هردو 17 هستند اما چون یکی بانکداره طبق قرداد این مواقع عدد بانکدار یکی بالاتره پس میشه 18 ! و فرد باخته .


حالا اگه مال بانکدار از 21 رد شده بود یا کمتر بود فرد برده و 200 تومان از بانک برمیداره و همین مراحل برای نفر بعدی اعمال میشه با این تفاوت که فرض کنیم نفر قبلی سوخته بود و از 21 جمع کارتاش بیشتر بود که باید حتما باید بگه به اصطلاح سوز یعنی رد شدم .



بعد بانکدار برگشو هنوز که رو نکرده برای تفر بعدی اگه دید برگش بده میتونه اونو بذاره و یکی دیگه فقط یکی دیگه برداره .
خب بریم سراغ یک سری نکات : اولی رو گفتم اگه هم بانکدار هم فرد مقابل 21 بیارن بانکدار برندس .
اگه فردی 3 کارت بگیره بازم کارتی بخواد باید یکی از کارتای قبلیشو حتما رو کنه که اگه نکنه بانکدار که برگ میده حق داره برگ 4 رو رو کنه . این قانون برای 3 برگ به بالا اجرا میشه .
دوم اینکه فرض کنیم بانک 1000 تومان باشه و قرار باشه که 3000 تومان شد بانک دار بانک رو برداره برای اینکار بانکدار باید اطلاع بده و بگه اصطلاحا بانک خبره.


و برگهارو برد بزنه و وقتی که با همه بازی کرد باید بانک رو جمع کنه چی 100 تومان توش باشه چی از اون 3000 تومنی که طی شده بود بیشتر باشه . یعنی هم بانگ رو خبر داد دور که تموم شد بانک رو بر میداره .
بانک دار بودن الزامی نیست یکی میتونه وقتی نوبتش شد بگه من نمیخوان بانکدار باشم .
یک فرد روی دست دیگری هم میتونه شرط ببنده که اینم اول بازی باید قید شه که چنین قانونی هم باشه یا نه ؟
مثل سر قرمز یا سیاه توی بازی حکم .


حالا این خواندن روی دست یکی دیگه چه جوریه ؟
فرض بکنیم من و جواد و حسین داریم بازی میکنیم .
حسین بانکداره و به جواد برگ داده اولین برگشم هست که تک میباشه .
خب احتمال اینکه این فرد بتونه ببره زیاده . فرض میکنیم که خودش یگه 400 تومان من هم میتونم بگم 300 تومنم من میخونم . و بعد بازی رو میکنیم و ما میبریم یا میبازیم در حالت اول اون 400 از بانک برمیداره من 300 در حالت دوم اون 400 توی بانک میذاره من 300.


کل بانک هم میتونه خونده شه به این صورت کسی که دستش خوبه میگه کل بانک که البته روشنه که باید اندازه کل بانک خودش پول داشته باشه که اگه باخت بتونه بده !
نکته ی بعدی اینکه کسی که بازی میکنه حواسش به برگای رفته باشه بدونه چه برگهایی رفته اینا .این برای وقتی که با دوتا آدم حرفه ای بازی میکنی خیلی مهمه که بدونی چندتا تک مونده یا رفته این حواس جمعی به نحوه ی خوندنت خیلی کمک میکنه .


نکته ی بعدی اینکه توی این بازی زیاد تقلب میشه مخصوصا اگه با یک حرفه ای بازی کنی که آخر قمار هم باشه باید واقعا حواست جمع باشه چون داری پول میبری یا میبازی و اصولا این بازی خودش قماره و پول های زیادی به عنوان بانک اینا گذاشته میشه مگه اینکه جو دوستانه باشه و نهایت بانک 3 یا 4 هزار تومن بشه .


خب برای این بازی شما باید هر چی 2 و 3 و 4 و 5 هست بندازید بیرون با بقیه بازی کنید.
بعد شاه میشه عدد 4 , بی بی میشه 3 و سرباز میشه 2 . 5 هم که به کل نداریم . تک هم میشه 11 و استثنائا دوتا تک با هم اگه کسی بیاره میشه 21 اما فقط باید دوتا برگ داشته باشه که جفتش بشه تک باشه . هرکیم که کارتهای دستش

 




از 21 بیشتر بشه سوخته 21 هم آخرشه .
این که بازی چند نفره اجرا میشه ولا من 2 نفره بازی کردم تا 10 نفره هم دیدم .
نحوه ی بازی اینجوری که یک نفر میشه بانکدار و این بانکداری به نوبته و میچرخه .
کسی که میشه بانک دار طی قراری که گذاشته میشه یک پولی رو به عنوان بانک میزاره وسط فرض میکنیم 1000 تومان .



بعد شروع میکنه به کارت پخش کردن به این نحو که به نفر دست راستی یک کارت میده و همینطور به بقیه . میتونه هم اول به دست راستیش بده با اون بازی کنه بعد به نفر بعدی .



حالا نفر دست راستی باید شروع کنه شرط بستن روی کارتی که داره آها یادم نبود بانک دار یک کارتم اول به خودش م یده . خوب حالا نحوه ی خواندن هم قراردادی به این ترتیب که مثلا طی میشود که کمترین خواندن مثلا از
50 تومان شروع بشه نهایتشم کل بانکه و یک قرار داد دیگه هم که گذاشته میشه اینه که بانک چند برابر که شد بانک دار میتونه کل پول رو برداره و بانک رو که خالی هم هست تحویل بده به نفر بعدی .


خب بییام فرض کنیم که من بانک دار هستم و به نفر دست راستیم یک کارت دادم قبلش به خودمم یکی دادم . نفر دست راستیم فرض میکنیم که بهش عدد 10 رو دادم . حالا باید شرط بندی بکنه به این صورت که بگه مثلا 200 تومان بعد باید بگه که بازم کارت می خواد یا نه اگه گفت آره یکی دیگه میدم بهش که فرض میکنیم که این یکی 7 باشه که جمعش میشه 17 .


حالا دو راه داره این شخص اونم اینه که یا بگه بازم کارت میخوام که ریسک کنه چون کارت بعدی اگه یک جوری باشه که از 21 بالاتر باشه جمعش طرف به اصطلاح سوخته و باید 200 تومانی که شرط بسته رو بذاره توی بانک . حالا ما فرض میکنیم که کارت بیشتری نخواست اینجا بانکدار کارتهای خودشو برمیداره که فرض میکنیم کارت اولی اومده 9 یکی دیگه هم بر میداره که اونم 8 هست جمع اینم میشه 17 و کارت بیشتری بر نمیداره حالا کارتاشونو مقایسه میکنند هردو 17 هستند اما چون یکی بانکداره طبق قرداد این مواقع عدد بانکدار یکی بالاتره پس میشه 18 ! و فرد باخته .


حالا اگه مال بانکدار از 21 رد شده بود یا کمتر بود فرد برده و 200 تومان از بانک برمیداره و همین مراحل برای نفر بعدی اعمال میشه با این تفاوت که فرض کنیم نفر قبلی سوخته بود و از 21 جمع کارتاش بیشتر بود که باید حتما باید بگه به اصطلاح سوز یعنی رد شدم .



بعد بانکدار برگشو هنوز که رو نکرده برای تفر بعدی اگه دید برگش بده میتونه اونو بذاره و یکی دیگه فقط یکی دیگه برداره .
خب بریم سراغ یک سری نکات : اولی رو گفتم اگه هم بانکدار هم فرد مقابل 21 بیارن بانکدار برندس .
اگه فردی 3 کارت بگیره بازم کارتی بخواد باید یکی از کارتای قبلیشو حتما رو کنه که اگه نکنه بانکدار که برگ میده حق داره برگ 4 رو رو کنه . این قانون برای 3 برگ به بالا اجرا میشه .
دوم اینکه فرض کنیم بانک 1000 تومان باشه و قرار باشه که 3000 تومان شد بانک دار بانک رو برداره برای اینکار بانکدار باید اطلاع بده و بگه اصطلاحا بانک خبره.


و برگهارو برد بزنه و وقتی که با همه بازی کرد باید بانک رو جمع کنه چی 100 تومان توش باشه چی از اون 3000 تومنی که طی شده بود بیشتر باشه . یعنی هم بانگ رو خبر داد دور که تموم شد بانک رو بر میداره .
بانک دار بودن الزامی نیست یکی میتونه وقتی نوبتش شد بگه من نمیخوان بانکدار باشم .
یک فرد روی دست دیگری هم میتونه شرط ببنده که اینم اول بازی باید قید شه که چنین قانونی هم باشه یا نه ؟
مثل سر قرمز یا سیاه توی بازی حکم .


حالا این خواندن روی دست یکی دیگه چه جوریه ؟
فرض بکنیم من و جواد و حسین داریم بازی میکنیم .
حسین بانکداره و به جواد برگ داده اولین برگشم هست که تک میباشه .
خب احتمال اینکه این فرد بتونه ببره زیاده . فرض میکنیم که خودش یگه 400 تومان من هم میتونم بگم 300 تومنم من میخونم . و بعد بازی رو میکنیم و ما میبریم یا میبازیم در حالت اول اون 400 از بانک برمیداره من 300 در حالت دوم اون 400 توی بانک میذاره من 300.


کل بانک هم میتونه خونده شه به این صورت کسی که دستش خوبه میگه کل بانک که البته روشنه که باید اندازه کل بانک خودش پول داشته باشه که اگه باخت بتونه بده !
نکته ی بعدی اینکه کسی که بازی میکنه حواسش به برگای رفته باشه بدونه چه برگهایی رفته اینا .این برای وقتی که با دوتا آدم حرفه ای بازی میکنی خیلی مهمه که بدونی چندتا تک مونده یا رفته این حواس جمعی به نحوه ی خوندنت خیلی کمک میکنه .


نکته ی بعدی اینکه توی این بازی زیاد تقلب میشه مخصوصا اگه با یک حرفه ای بازی کنی که آخر قمار هم باشه باید واقعا حواست جمع باشه چون داری پول میبری یا میبازی و اصولا این بازی خودش قماره و پول های زیادی به عنوان بانک اینا گذاشته میشه مگه اینکه جو دوستانه باشه و نهایت بانک 3 یا 4 هزار تومن بشه .

=================================================================================

حکم

==================================================================================

بازی به صورت چهار نفره بازی می‌شود و خوشبختانه قوانین آن همه جا یکسان است، به غیر از یک سری تبصره‌های استثنائی که خیلی کم پیش می آید.این بازی به انگلیسی whist نامیده میشود.

شرح مختصر : به هر بازیکن ۱۳ برگ داده می‌شود که یک خال، به انتخاب شخص حاکم، به عنوان خال حکم(رنگ به دری افغانستان) انتخاب می‌شود و بر همه خال‌های دیگر برتری دارد . بازیکنان در دو تیم رقیب با هم بازی می کنند و هر تیم که زودتر ۷ برگ را برد برنده آن بازی است . هر کس که ۷ بازی را برد یک روند را برده و هر کس ۲ یا ۳ روند را برد برنده نهایی بازی است.

شرح کامل : ۱- انتخاب حاکم : قبل از شروع بازی انتخاب یار و انتخاب حاکم صورت می گیرد. یارها می توانند توافقی با هم باشند ولی حاکم حتمأ باید با قرعه کشی انتخاب شود . به این ترتیب که هر بازیکن یک برگ می کشد . هر کس عدد بزرگتری را برداشت حاکم است و برگ بزرگ بعدی هم یار حاکم است ( اگر یارها هم با قرعه کشی انتخاب شوند) . اگر هم دو نفر برگ هم رده همدیگر را کشیدند می توانند دوباره برگ بکشند . ترتیب عددها ترتیب معمولی است یعنی : A,K,Q ,J ,۱۰٬۹,۸ .... ۲

۲- دست دادن : نفر سمت چپ حاکم مؤظف است دست بدهد . به این ترتیب که ابتدا برگ‌ها را بر می زند و به پشت در اختیار یار حاکم می گذارد تا او هم یک بر اختیاری بزند ( به این کار کپ کردن می گویند) . سپس به ترتیب ابتدا به حاکم، سپس دست راست او، نفر بعدی و سرانجام خودش ۵ برگ می دهد . حاکم با توجه به دست خودش یک خال را به عنوان خال حکم انتخاب می‌کند و با صدای بلند اعلام می‌کند . سپس در دو مرحله دیگر فرد دست دهنده ۴ برگ به هر کس می دهد . تا ۱۳ برگ دست هر بازیکن باشد . در این جا مرحله دست دادن تمام می شود.

۳- بازی کردن : حاکم بازی را شروع می‌کند . هر خالی که نفر اول بازی کرد، بقیه هم باید همان خال را بازی کنند مگر این که از آن خال نداشته باشند که در این صورت می تواند هر برگی که دوست دارد بازی کند. سپس بازیکن سمت راستی باید بازی کند و به همین ترتیب بازی از طریق بازیکن سمت راست می چرخد .هر کسی که خال بزرگ تر را بازی کرده بود تیم او برده‌است و آن دست را در جلوی خود به پشت می گذارد . سپس کسی که برگ برنده را انداخته باید دست بعدی را شروع کند . هر گاه کسی خال بازی شده را نداشت می تواند به اختیار خود هر برگی را بازی کند . اگر از خال حکم بازی کند، هر برگ از آن خال، هر برگ از خال‌های دیگر را می برد . مثلأ اگر تک پیک بازی شده باشد اما حکم دل باشد و بازیکنی هیچ برگ پیک نداشته باشد می تواند با ۲ لو دل آن دست را ببرد . چون دل خال حکم است.

۴- پایان دست و بازی: به محض این که جمع برگ‌های برده یک تیم به ۷ دست رسید، بدیهی است که آن تیم این دور بازی را برده . پس یک دست به نفع این تیم می‌شود . چنانچه حاکم دست قبل از این تیم بوده، همان فرد حاکم می ماند، اما اگر حاکم از تیم دیگر بوده، حاکمی به نفر سمت راست او - که طبیعتأ از تیم برده فعلی است - تعلق می گیرد و به همین ترتیب با هر دست باخت تیم حاکم، عنوان حاکمی به تیم برنده تعلق می گیرد . هر تیمی که ۷ دست برد، یک روند بازی را برده . و بسته به توافق اول بازی که چند روند بازی شود ، ۱ یا ۲ یا ۳ دست، هر تیم که زودتر به تعداد روند تعیین شده رسید برنده نهایی بازی خواهد بود .

تبصره‌ها و قوانین :

کوت : چنانچه تیم حاکم مؤفق شود دست را با نتیجه ۷ بر صفر ببرد، به جای یک دست دو دست برای آن‌ها ثبت می‌شود .

پر کوت : اگر حالت بالا برای تیم غیر حاکم آن دست پیش بیاید یعنی ۷ بر صفر تیم حاکم را ببرد به جای یک دست ۳ دست برده برایش ثبت می شود.

کوت دست ۶:چنانچه تیمی تیم مقابل را در دست ۶ کوت کند بازی به این صورت ادامه خواهد یافت : تیم بازنده ۶ و تیم مقابل ۱ (تیم بازنده حاکم خواهد بود، البته این قانون توافقی است)

بام : اگر تیمی پس از این که ۷ دست را برد، اصرار به ادامه بازی داشت و مؤفق شد که تمام ۱۳ برگ را ببرد در اصطلاح به آن بام می گویند . در این صورت کل بازی تمام است و تیم بام کننده برنده نهایی بازی خواهد بود . این پیروزی سهمگین‌ترین نوع برد است .

10 لو کم : چنانچه در یک دور از بازی اولین دستی که از فرد دست دهنده به حاکم داده می‌شود تا خال حکم را مشخص کند هیچ یک از خال‌های بزرگ تر از 10 لو (A, K, Q ,J) را نداشته باشد، حاکم می تواند به صلاح دید خود دستش را نشان داده و درخواست بر زدن دوباره بکند، که در این صورت فرد دست دهنده تمامی دست‌ها را جمع کرده و بعد از بر زدن دوباره دست دیگری به حاکم می دهد و پس از تعیین خال حکم شروع به تقسیم دست‌های دیگر می‌کند (که البته این قانون و تعداد دفعات استفاده از ان توافقی است)

==================================================================================

بازی شلم

================================================================================

این بازی از کلمه “ slam“ انگلیسی و “ chelem“ فرانسه گرفته شده‌است و معنی آن جمع آوری تمام برگهای بازی است. هدف این بازی رسیدن به امتیاز توافق شده (معمولأ ۱۲۰۰) زودتر از رقیب است. به نظر می آید این بازی بعد از حکم ‚ محبوبترین بازی در ایران باشد و افراد زیادی این بازی را بلدند. شرح مختصر بازی :در این بازی هر بازیکن ۱۲ برگ دریافت می‌کند.بعد شروع به خواندن امتیازی که می‌توانند بگیرند می‌کنند. مثلآ ۱۲۵ امتیاز از کل ۱۶۵ امتیاز ممکن. کسی که امتیاز بالاتری را بخواند به عنوان حاکم تعیین می‌شود. سپس او با همکاری یارش باید تلاش کند تا امتیاز تعهد شده را کسب کند.در اینصورت او به همان تعداد امتیاز که کسب کرده امتیاز دریافت می‌کند.بازی ادامه خواهد داشت تا وقتی که یک تیم زودتر به امتیاز نهایی برسد. در این بازی بردن هر دست ۵ امتیاز دارد. هر ۵ لو، ۵ امتیاز ‚ هر ۱۰ لو، ۱۰ امتیاز و هر تک (آس( هم ۱۰ امتیاز دارد . به این ترتیب در مجموع کل امتیاز یک بازی ۱۶۵ امتیاز است۱۳×۵ + ۴×۵ + ۴×۱۰ + ۴×۱۰=۱۶۵ :

شرح کامل بازی: الف( دست دادن: یک نفر از بین چهار نفر با قرعه به عنوان اولین پاسور )دست دهنده( انتخاب می‌شود. در دست‌های بعد به ترتیب از سمت راست دیگران دست می‌دهند. به نحوی که بعد از چهار دور بازی همه یک بار دست داده باشند و به همین ترتیب دست دادن می‌چرخد. نفری که دست می‌دهد ابتدا ۱۲ برگ به نفر سمت راست، ۱۲ برگ به نفر روبه رو، ۱۲ برگ به نفر سمت چپ، ۴ برگ به پشت روی زمین و ۱۲ برگ آخر را برای خود دست می‌دهد. )توجه کنید که همیشه باید دست شامل آخرین برگ در دست خود پاسور باشد( در این جا مرحله دست دادن تمام می‌شود . ب( تعهد کردن )اعلان -خواندن(: نفر سمت راست پس از مرتب کردن دستش امتیازی را فکر می‌کند می تواند بگیرد را اعلام می‌کند. این امتیازنمی‌تواند زیر ۱۰۰ باشد. پس از آن نوبت نفر سمت راست او است. او یا باید امتیازی بالاتر از امتیاز خوانده شده را بخواند یا اعلام “پاس“ کند. کسی که پاس دهد دیگر نمی‌تواند در امتیازخوانی تا پایان این دور بازی شرکت کند. سپس نوبت نفر سمت راست او می رسد . او هم به همین ترتیب‚ یا باید بالاتر از آخرین امتیاز خوانده شده بخواند یا پاس دهد. این مرحله آنقدر ادامه می یابد تا ۳ نفر پاس کرده و کسی که آخرین امتیاز را خوانده به عنوان حاکم بازی را آغاز می‌کند. ج( آغاز بازی: بعد از مشخص شدن حاکم‚ او ۴ برگ روی زمین را بر می‌دارد و به جای آن ۴ برگ به دلخواه خود زمین می‌گذارد. این کار برای بهبود دست حاکم و کمک به او برای کسب امتیاز تعهد شده صورت می‌گیرد. پس از این که او ۴ برگ را زمین گذاشت )که این برگها جزء برگهای برده حساب می‌شوند( حاکم با پائین انداختن برگ حکم، بازی را شروع می‌کند. (دقت کنید که حتمآ برگ اول باید برگی از خال حکم باشد و این کار در واقع اعلام حکم است.)سپس به همان ترتیب حکم، بازیکنان از سمت راست شروع به بازی می‌کنند. بازی دقیقآ مانند حکم پیش می‌رود تا برگها تمام شوند . د( شمارش امتیاز: بعد از پایان بازی نوبت به شمارش امتیازها می رسد. برای این کار برگهای برنده شده را می‌شماریم‚ در ازای هر ۴ برگ )یک دست از بازی) ۵ امتیاز ‚ در ازای هر برگ ۵لو، ۵ امتیاز‚ در ازای هربرگ ۱۰ لو، ۱۰ امتیاز و در ازای هر برگ تک )آس( هم ۱۰ امتیاز منظور می شود. بعد از شمردن امتیاز یک تیم ‚ با کم کردن آن از ۱۶۵، امتیاز تیم دیگر مشخص می‌شود. اگر تیم حاکم امتیازی را که تعهد کرده ‚ یا بیشتر از آن امتیازرا گرفته باشد ‚ همان عدد امتیاز او خواهد بود. اما اگر کمتر از آن امتیاز تعهد شده باشد‚ منفی آن )امتیاز تعهد شده( را دریافت خواهد کرد. تیم رقیب هم هر اندازه که امتیاز بگیرد برایش منظور خواهد شد. قانون شلم :اگر تیم حاکم موفق به جمع کردن کلیه برگ‌ها شود ‚ می‌گویند “شلم“ کرده‌است .در چنین حالتی به جای ۱۶۵ امتیاز، کل دوره راه خواهد برد)مشخص است که تیم حاکم هرگز شلم نمی‌شود‚ زیرا در اول بازی فرد حاکم چهار برگ را به عنوان برده از دست خود خارج می‌کند( قانون یاسا : اگر امتیاز تیم حاکم از تیم رقیب کمتر شود) یعنی کمتر از ۸۵ امتیاز( در اینجا تیم حاکم یاسا می‌شود و به جای اینکه به تعداد امتیاز تعهد شده منفی بگیرد‚ کل ۱۶۵ امتیاز را منفی می‌گیرد. ه( پایان بازی: معمولآ بازی شلم تا امتیاز ۱۲۰۰ بازی می‌شود اما با توافق بازیکنان ‚ در آغاز بازی می‌توان آن را تغییر داد. امتیازهای ۶۶۰ و ۳۳۰ امتیازات معمولی هستند که می‌توانند جایگزین عدد ۱۲۰۰ شوند . جدول بازی : برای نگهداری و ثبت امتیازها یک جدول سه ستونی مانند شکل زیر کشیده می‌شود. هر یک از ستون‌های چپ و راست متعلق به یک تیم است و در ستون وسط امتیاز تعهد شده در هر بازی را می‌نویسم. همچنین بعد از اینکه هر چهار بازیکن دست دادند و دوباره نوبت دست دادن به نفر اول رسید‚ یک خط افقی در ستون وسط می‌کشیم تا مشخص شود که دست دادن دست بعد با چه کسی است مثالی از بازی :

الف‚ ب‚ ج و د نام چهار بازیکن ما می‌باشد که به ترتیب در سمت راست یکدیگر نشسته‌اند. پس الف و ج در یک تیم و ب و د نیز در یک تیم هستند:

دور اول :جدول امتیازات را می‌کشیم. دست دادن هم از بازیکن الف شروع می‌شود. ابتدا ب که در سمت راست الف نشسته باید شروع به خواندن بکند. او می‌خواند ۱۱۰، ج می‌خواند ۱۱۵، د پاس می‌دهد. الف می‌خواند ۱۲۵، ب می‌خواند ۱۳۰، ج پاس می‌دهد.(اینک فقط الف و ب مانده اند(. الف می‌خواند ۱۳۵ و ب پاس می‌دهد. بازی انجام می‌شود و تیم ب و د ۳۵ امتیاز دریافت می‌کند و در نتیجه امتیاز تیم الف و ج ۱۳۰ می‌شود:(۱۶۵-۳۵=۱۳۰) در این حالت امتیاز تیم ب و د همان ۳۵ امتیاز ثبت می‌شود، اما تیم الف و ج به دلیل اینکه نتوانسته‌اند تعهدشان را انجام دهند ۱۳۵ امتیاز منفی می‌خورند. پس جدول دور ۱ نوشته می‌شود: دور دوم : حالا نوبت ب است که دست بدهد. پس از دست دادن ج باید اعلان کند. او مستقیمآ پاس می‌دهد. د می‌خواند ۱۲۵، الف پاس می‌دهد. ب هم پاس می‌دهد. پس د با ۱۲۵ امتیاز تعهد شده حاکم می‌شود. تیم ب و د موفق می‌شود ۱۵۰ امتیاز بگیرد. پس تعهد خود را انجام داده‌است. پس تیم ب و د ۱۵۰ امتیاز و تیم الف و ج ۱۵ امتیاز گرفته‌است. در جدول دور دوم می‌نویسیم: امتیاز ب و د : ۱۵۰ + ۳۵=۱۸۵ ) جمع امتیازات را می نویسیم(. و امتیاز تیم الف و ج : -۱۳۵+۱۵= -۱۲۰

دور سوم: ج دست می‌دهد. د می‌خواند ۱۰۰‚ الف می‌خواند ۱۲۰‚ ‚ب می‌خواند ۱۲۵‚ ج پاس می‌دهد. د می‌خواند ۱۳۰‚الف می‌خواند ۱۳۵‚ب می‌خواند ۱۴۰‚ د پاس می‌دهد. الف می‌خواند ۱۵۰ و ب هم پاس می‌دهد. پس الف با ۱۵۰ امتیاز حاکم می‌شود.بازی انجام می‌شود و تیم الف و ج موفق به جمع کردن همه برگ‌ها و در نتیجه شلم کردن می‌شود. پس ۳۳۰ امتیاز می‌گیرد و تیم ب و د هیچ امتیازی نمی‌گیرد.دور سوم در جدول ثبت می‌شود: الف و ج: -۱۳۵+ ۳۳۰=۱۹۵ و تیم ب و د هم همان امتیاز قبلی: ۱۸۵+ ۰=۱۸۵ دور چهارم: د دست می‌دهد. الف می‌خواند ۱۳۰ ‚ ب و ج پاس می‌دهند. د می‌خواند ۱۳۵ و الف هم پاس می‌دهد. بازی انجام می‌شود و تیم ب و د ۱۳۵ امتیاز می‌گیرند( و الف و ج ۳۰ امتیاز). پس امتیازات در جدول ثبت می‌شود: الف و ج : ۱۹۵+۳۰=۲۲۵ و تیم ب و د : ۱۸۵+ ۱۳۵=۳۲۰در زیر امتیاز تعهد شده ستون وسط یک خط می‌کشیم ‚ به این معنی که یک دور کامل همه دست داده‌اند و دست دادن دوباره به نفر الف رسیده. این کار را در هر چهار دست یکبار تکرار می‌کنیم تا پاسور اشتباه نشود. بازی به همین ترتیب ادامه می‌یابد تا یک تیم زودتر به امتیاز ۱۲۰۰ یا بالاتر برسد.

الف و ج -۱۳۵ -۱۲۰ ۱۹۵ ۲۲۵ امتیاز ۱۳۵ ۱۲۵ ۱۵۰ ۱۳۵ ب و د ۲۵ ۱۸۵ ۱۸۵ ۳۲۰


بازی دو نفره : سیستم بازی به همان شکل است . اما برای پر کردن جای خالی دو نفر بازیکن دیگر از زمین کمک می‌گیریم، به شکل زیر : الف )دست دادن : یک نفر به حکم قرعه دست می‌دهد . (دست دادن به ترتیب بین دو نفر تقسیم می‌شود و هر بازیکن یک دست را دست می‌دهد . بعد از هر دو بازی یک خط کشیده می‌شود که نشانه نوبت دست دادن بازیکن اول است ) . دست دادن به این ترتیب است که فرد پاسور ابتدا ۱۲ برگ به نفر مقابل و بعد ۱۲ برگ به خودش می‌دهد . سپس به ترتیب یک دسته ۴ برگی جلوی نفر مقابل، یک دسته ۴ برگی جلوی خودش، دوباره یک دسته ۴ برگی جلوی نفر مقابل، یک دسته ۴ برگی جلوی خودش، یک دسته ۴ برگی جلوی نفر مقابل، سپس یک دسته ۴ برگی در وسط، و در آخر آخرین ۴ برگ را به صورت یک دسته جلوی خودش می‌گذارد . دقت کنید که حفظ ترتیب در دست دادن کاملأ مهم است. ب( تعهد کردن)اعلان -خواندن): کاملأ شبیه به حالت چهار نفره؛ ابتدا نفر مقابل اعلام امتیاز مورد نظر خود را می‌کند، اگر فرد پاسور موافق باشد پاس می‌دهد وگرنه امتیازی بالاتر اعلام می‌کند(امتیازها فقط مضرب ۵ می‌توانند باشند، یعنی ۵تا، ۵تا ) . این قدر امتیاز خواندن طول می‌کشد تا یک نفر پاس دهد. ج( آغاز بازی: بعد از مشخص شدن حاکم‚ او ۴ برگ روی زمین را بر می‌دارد و به جای آن ۴ برگ به دلخواه خود زمین می‌گذارد. این کار برای بهبود دست حاکم و کمک به او برای کسب امتیاز تعهد شده صورت می‌گیرد. پس از این که او ۴برگ را زمین گذاشت )که این برگ‌ها جزء برگ‌های برده حساب می‌شوند( حاکم با پائین انداختن برگ حکم بازی را شروع می‌کند.(دقت کنید که حتمآ برگ اول باید برگی از خال حکم باشد و این کار در واقع اعلام حکم است.) پس از بازی نفر دیگر، سه برگ اول سه دسته جلوی هر کس رو می‌شوند. ابتدا حاکم از همان خال بازی شده یکی از این سه برگ مقابل را بازی می‌کند، نفر مقابل هم از همان خال از سه برگ جلوی خود بازی می‌کند. اگر از خال بازی شده، برگی روی زمین نباشد، بازیکن می‌تواند هر برگ دلخواه را بازی کند. بعد هر کس که این دور را برده، دور بعد را از دست خود بازی می‌کند و بازی به همین ترتیب ادامه می‌یابد . تا وقتی که همه برگ‌ها بازی شوند . طبیعتأ در اواخر بازی یک یا دو دسته از برگهای جلوی فرد تمام می‌شوند. در این حالت هیچ مشکلی پیش نمی‌آید و فرد باید با برگ روی همان یک یا دو دسته باقی‌مانده بازی کند. شمارش امتیازها هم مانند همان بازی چهارنفره‌است. در واقع زمین نقش یار هر کس را دارد، تنها با این محدودیت که در هر بار فقط سه برگ برای بازی در اختیار می‌گذارد.

==================================================================================

قهوه

=================================================================================

این بازی شباهت زیادی به بازی اسپیدز آمریکایی دارد، اما تفاوت آن استفاده از ژوکر است . این بازی از خانواده حکم است

 

شرح مختصر بازی :

در این بازی ژوکر رنگی بالاترین برگ و ژوکر سیاه برگ سر بعد از آن به شمار می رود . در این بازی حکم همیشه پیک است . هر فرد در ابتدای بازی تعداد دستی را که می تواند بگیرد اعلام می‌کند (حد اقل ۲ دست ) . سپس بازی می کنیم . در پایان هر تیمی که کمتر از مجموع تعهد افرادش دست گرفته بود با ضریب ده منفی می خورد. کسب کردن دست تعهد شده ۱۰ امتیاز برای هر دست، و برای دست‌های اضافی گرفته شده ۱ امتیاز برای هر دست حساب می‌شود . بازی تا ۵۰۱ یا ۱۰۰۱ ادامه دارد

 

شرح کامل بازی :

 

آغاز بازی :دو ژوکر سیاه و رنگی را وارد دست می کنیم و ۲ لو خشت و دل را بیرون می کشیم تا ۵۲ برگ کامل شود.

الف ) دست دادن : بر حسب قرعه یک نفر دست می دهد . دست دادن مانند حکم است اما نیاز به تعیین حاکم نیست چون حکم همیشه پیک است .

نکته مهم در دست دادن این بازی این است که نفر پاسور عوض نمی شود تا وقتی که تیم او از نظر امتیاز از تیم رقیب پیش بیفتد .در این هنگام دست دادن به نفر سمت راست منتقل می‌شود . و دوباره این شخص وظیفه دست دادن را تا زمانیکه امتیاز تیمش از رقیب بیشتر ود را انجام خواهد داد

ب ) تعهد کردن و نحوه شمارش امتیاز : پس از دست دادن، هر فردی اعلام می‌کند که چند دست خواهد برد. این تعداد از ۲ دست کمتر نمی تواند باشد. ابتدا نفر سمت راست پاسور و سپس افراد دیگر از سمت راست اعلام می کنند. پس از پایان این مرحله، جمع تعهد هر تیم نوشته می‌شود، مثلأ تیم اول جمعآ ۶ دست و تیم دوم جمعأ ۵ دست خوانده‌است .در پایان بازی، چنانچه تیمی نتوانسته باشد به اندازه دست‌های تعهد شده دست ببرد، تعهد خود × ۱۰ را منفی خواهد خورد . مثلأ تیم اول مورد بحث ما اگر نتواند ۶ دست را بگیرد ، ۶۰ امتیاز منفی خواهد خورد . اگر تیمی بتواند همان امتیاز تعهد شده، یا بیشتر از آن را بگیرد، به تعداد دست‌های تعهد شده، هر دست ۱۰ امتیاز و برای دست‌های اضافی که گرفته، هر دست ۱ امتیاز می گیرد. مثلأ اگر همان تیم مورد مثال ما به جای ۶ دست ، ۸ دست ببرد ، ۶۲ امتیاز می گیرد : ۶۰ امتیاز برای ۶ دست تعهد شده و ۲ امتیاز برای دو دست اضافی

 


ج) بازی : بازی توسط فرد سمت راست پاسور آغاز می‌شود و کاملأ مطابق حکم است اما با یک تفاوت در نحوه بازی ژوکرها : ژوکرها را می توان در هر زمان که بخواهیم بازی کنیم، بدون توجه به این که آیا خال بازی شده را در دستمان داریم یا نه. مثلأ اگر تک دل بازی شده باشد و ما در دستمان دل هم داشته باشیم، در صورت صلاح دانستن می توانیم با ژوکر بازی کنیم و آن را ببریم . ژوکر رنگی بالاترین برگ و ژوکر سیاه برگ سر بعد از آن است . این دو حتی تک پیک یعنی بالاترین برگ حکم را هم می برند. اما نکته جالب بازی این است که ژوکر رنگی اجازه بازی شدن را ندارد تا وقتی که ژوکر سیاه بازی شده باشد . در واقع ژوکر رنگی گروگان ژوکر سیاه است و کسی که ژوکر سیاه را داشته باشد می تواند با بازی خوب از بازی مناسب ژوکر رنگی جلوگیری کند . نکته دیگر این که ژوکر سیاه باید حتمأ تا دست دهم بازی شود . این کار برای این است که ژوکر رنگی هم اجازه بازی بیابد

 

د) شمارش امتیاز و پایان بازی : بازی تا رسیدن یکی از دو تیم به امتیاز از پیش تعین شده، که معمولأ ۵۰۱ یا ۱۰۰۱ است . ادامه می یابد

==================================================================================

چهار برگ

==================================================================================

چهاربرگ یا پاسور یا یازده شناخته شده ترین و آسان ترین بازی با ورق است که می توان به سادگی آن را فرا گرفت. این بازی را می توان به روش های گوناگون ۲ نفره، ۳ نفره و ۴ نفره و ... انجام داد که البته گونه ۲ نفره آن بیشتر مورد توجه است.

دست دادن : ابتدا یک نفر ورقها را بر زده و چهار برگ به حریف، چهار برگ به خودش و چهار برگ روی زمین پخش می کند.

بازی کردن : نحوه بازی به این گونه است که هر گاه مجموع عدد روی چند کارت ۱۱ شد فرد می تواند آن برگ ها را جمع کند.

قوانین

  • سرباز همه کارت ها را می تواند جمع کند به جز شاه و بی بی
  • کارت شاه می تواند کارت شاه دیگر را جمع کند
  • کارت بی بی می تواند کارت بی بی دیگر را جمع کند
  • در صورتی که بازیکن با کارتی که می اندازد زمین را خالی کند آن بازیکن سور زده است
  • سرباز نمی تواند سور بزند
  • در صورت خالی بودن زمین بازیکن نمی تواند سرباز بیاندازد (برای جلوگیری از سورخوردن) مگر آنکه دیگر ورقی نداشته باشد

امتیاز بندی

  • ۱۰ خشت ۳ امتیاز دارد
  • ۲ خاج ۲ امتیاز دارد
  • هفت عدد (برگ) خال خاج ۷ امتیاز دارد (کمتر از هفت عدد امتیازی ندارد و بیشتر از هفت عدد هم تنها ۷ امتیاز را دارد)
  • هر تک به تنهایی ۱ امتیاز دارد
  • هر سرباز به تنهایی ۱ امتیاز دارد
  • هرسور ۵ امتیاز دارد

=================================================================================

هفت خبیث

=================================================================================

یک بازی ساده است که محدودیتی در شمار بازیکنان ندارد. با این حال بازی کردن با تعداد کمتر از سه و بیشتر از هفت جذابیت آن را کاهش می‌دهد. در این بازی نیز هدف دور انداختن ورق‌های اختصاص یافته به فرد است. آخرین نفری که ورق در دست داشته باشد بازنده‌ی بازی به شمار می‌رود. این بازی با مقررات گوناگونی انجام می‌شود. اما قوانین اصلی آن به این صورت است: بعد از اینکه به هرکس 7 ورق داده شد یک ورق از ورق های باقیمانده (بازار)که در دسترس جمع است را رو میکنیم تا حکم بازی معلوم شود... مثلا 7 دل روشده...اولین نفری که بازی را شروع میکند بخاطر کثیف بودن(خبیث بودن)عدد هفت 2 کارت از بازار میکشد ضمن اینکه کارتی را نمیتواند پایین بیاید...اما اگر نفر اول خودش هفت در بین 5 ورق اول داشت میتواند بیاید پایین تا نفر دوم 4 کارت از بازار بکشد و نفر دوم هم به همین ترتیب خب حالا بازی روی دل هست...هرکس که دل در بین ورقایش است میاید پایین در غیر اینصورت بازار... گیریم یکی 3 دل پایین آمد نفر بعد یا باید دل بیاید یا عدد3...به همین ترتیب بازی عوض میشود با انداختن آس (تک) بازی از روی نفر بعدی پرش میکند(فقط یک دور حذف میشود) با انداخت 8 یک کارت دیگر به عنوان جایزه میاییم پایید...اگر بازی روی دل بود و 8 دل پایین آمدید اما دیگر دل ندارید یا یک هشت دیگر بیایید پایین یا بروید بازار! با انداخت 10 جهت چرخش عوض میشود...مثلا اول ساعت گرد است با انداختن 10 پاد ساعتگرد میشود با انداختن 7 نفر بعدی 2 کارت میکشد از بازار در این بازی سرباز قویترین برگ است و روی همه ی کارتا می اید و میتواند بازی را به دلخواه کسی که سرباز را میاید پایین عوض کند مثلا از پیک به خشت تبدیل کند کسی که برگ هایش تمام شود برنده است(یک امتیاز) و کسی که برگ آخرش سرباز باشد و بیاید پایین دوبل میشود!(2 امتیاز) کسی که به 7 امتیاز برسد برنده است یادتان باشد که اگر فقط یک برگ دیگر داشتید باید تا کسی یادتان نیاورده است بگویید "تک برگ" وگرنه یک برگ از بازار نصیبتان میشود. نفر اولی که برگ هایش تمام شد، شاه نامیده میشود. از این به بعد تا هر وقت که به دو نفر آخر برسیم، برندگان همه وزیر نام می گیرند و نفر یکی مانده به آخر جلاد و نفر بازنده، دزد نام می گیرد! در آخر بازی، شاه یک حکم مجازات نسبتا سبک می دهد،(گاهی اوقات وزیر شدت درد آن را تعیین می کند)، جلاد مجازات را روی بازنده یا همان دزد پیاده می کند.

"بلوف"


تعداد بازیکنان: برای این بازی حداقل نیاز به 4 نفر میباشد و حداکثر 8 نفر روش بازی: ابتدا طبق قرعه شخص دست دهنده مشخص می شود و همانند اکثر بازی های ورق، از سمت راست شروع به پخش کردن ورق ها می کند و تعداد کارت ها براساس تعداد نفرات مشخص می شود. قواعد بازی: 1: تعداد نفرات باید حتما زوج باشد،(4،6،8) 2: در صورتیکه تعداد نفرات بیش از 4 نفر باشد باید از 2 دست ورق استفاده شود. 3: نفر سمت راست دست دهنده به عنوان شروع کننده بازی نسبت به دست خود، تعداد و کارت خود را اعلام کرده و کارت های خود را از پشت به زمین می اندازد، مثلا اعلام می کند 2 تا 7، بدین ترتیب دیگر بازیکنان ملزم به انداختن همان کارت اعلام شده می باشد، طبیعی است که شروع کننده و یا یکی از بازیکنان آن کارت اعلام شده را در دست خود نداشته باشند، اینجاست که اصل بازی شروع می شود و شخص "بلوف" می زند و کارتی به غیر از کارت اعلام شده را زمین می اندازد، اگر نفر بعد احساس کند که شخص، کارتی غیر از کارت اعلام شده به زمین انداخته، اعلام بلوف کرده و کارت های انداخته شده را، رو می کند، در صورتیکه حدسش درست باشد، نفر بلوف زننده، به عنوان جریمه تمامی کارت های روی زمین را باید بر داردو اگر به اشتباه اعلام بلوف شده باشد خود شخص باید تمام کارت ها را بعنوان جریمه بر دارد، گاهی اوقات پیش می آید که یک نفر از بازیکنان بلوف را می فهمد و چون نوبتش نیست و نمی تواند اعلام بلوف کند، باید از نفر بعد بلوف زننده بخواهد که اعلام کند و اگر به اشتباه اعلام بلوف کند، جریمه شامل خودش می شود.در صورتیکه هیچ یک از بازیکنان اعلام بلوف نکنند و یک دور بازی تمام شود و نوبت به شروع کننده برسد، او باید تعداد و کارت دیگری را اعلام کند.هرکس زودتر کارت هایش تمام شود به عنوان برنده اعلام می شود و حکم شاه را دارد، نفر دوم تا ماقبل آخر وزیر، نفر آخر که بازنده بازی است(دزد) مجبور به اجرای حکم شاه می باشد.

================================================================================

شیطونک

==================================================================================

این بازی بسیار ساده است و یادگیری آن بسیار آسان است و محدودیتی از نظر تعداد نفرات ندارد. با این حال بازی کردن با شمار کمتر از سه و نیز شمار بسیار زیاد از گیرایی آن می‌کاهد. به مجموعه ورق‌ها یک ژوکر افزوده می‌شود و بازکنان تلاش می‌کنند با تبادل نوبتی و شانسی کارت‌ها، هر چه زودتر کارتهای خود را به صورت دو به دو و از یک شماره از دست خود خارج کنند. در پایان کسی که دارنده ژوکر است بازنده بازی است و اصطلاحا شیطان یا دزد نامیده می‌شود. نخستین کسی که بازی را به پایان برده است، شاه (یا حاکم) و نفر یکی مانده به نفر پایانی، جلاد نام می‌گیرد و شاه می‌تواند یک حکم کیفر را برای بازنده دستور دهد


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات
پيوندها
  • ردیاب جی پی اس ماشین
  • ارم زوتی z300
  • جلو پنجره زوتی

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان بچه های مدرسه ی منشیان و آدرس amirhossein2013.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 7
بازدید ماه : 43
بازدید کل : 158840
تعداد مطالب : 19
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1